Eduki publikatzailea

Nafarroak 2 milioi euro inguru inbertituko ditu 80 kilometroko bizikleta-bideak eraikitzen eta hobetzen, hogei herri baino gehiago zeharkatzeko

Herriak hauek dira: Lizarra, Tutera, Lesaka, Martzilla, Gares, Villatuerta, Azkoien, Faltzes, Fontellas, Funes, Mendigorria, Zizur Txikia, Zizur Nagusia, Gazolaz, Sagüés, Paternain, Undio, Muru-Astrain, Astrain, Larraia eta Zarikiegi

20-09-2022


Nafarroako Gobernuak 2 milioi inguru inbertituko ditu 80 kilometroko bizikleta-bideak eraikitzeko eta hobetzeko, hogei herri baino gehiago zeharkatzeko. Hona hemen herriak: Lizarra, Faltzes, Fontellas, Funes, Lesaka, Martzilla, Mendigorria, Azkoien, Gares, Tutera, Villatuerta, Zizur Txikia, Zizur Nagusia, Gazolaz, Sagüés, Paternain, Undio, Muru-Astrain, Astrain, Larraia eta Zarikiegi. 

Berta Mirandak, Garraio eta Mugikortasun Jasangarriaren zuzendari nagusiak, duela gutxi iragarri zuen prentsaurrekoan bizikleta-azpiegiturak eraikitzeko laguntzen deialdiaren ebazpena. Guztira 1,8 milioi euroko zenbatekoa zuen deialdi horrek,  toki-erakundeek beren herrietako hiriguneak eta hiriartekoak azpiegitura horietaz hornitzea du helburu eta, horrela, mugikortasun iraunkorra sustatzea. 

Mirandak aitortu zuen funtsezkoa dela “Nafarroaren orainerako eta etorkizunerako mugikortasun berde baterantz aurrera egitea; hori dela eta, Nafarroako Gobernua mugikortasun iraunkorraren aldeko apustua egiten ari da, eta ibilgailu motordun pribatuaren ordezko garraiobideak bultzatzen, garraio arloko Europako politikekin bat etorriz”. 

Zuzendari nagusiak gogorarazi zuenez, Foru Gobernua ahaleginak egiten ari da bizikleta garraiobide arrunt, iraunkor eta osasungarri gisa erabiltzeko modu-aldaketa bultzatzeko, azpiegiturak, erabiltzaileen segurtasuna eta legeria hobetuz. 

Proiektu horietako batzuk hainbat toki-erakundek gauzatuko dituzte elkarrekin: Bisoiaren Bizikletazko Ibilbidea eraikitzea eta hobetzea; Bidasoako Bide Berdea Lesakarekin lotzea, II. fasea; Tutera-Fontellas-Bocal bidegorria luzatzea, II. fasea; bidegorria jartzea Azkoienen; bizikleta-sare bat garatzea Zizur Zendean; bidegorria eta Lizarra eta Villatuertaren artean, II. fasea; eta Arga ibaiaren inguruan, Puente la Reina eta Mendigorria artean, ibai-pasealeku bat egokitzea eta seinaleztatzea. 

Jarduerak 2022an lizitatu beharko dira, eta 2023ko irailaren 30a baino lehen amaitu. Emandako diru-laguntzak proiektu bakoitzaren gastuen % 85era arte iristen dira, gehienez ere 400.000 euro eskaera bakoitzeko. 

Gogoratu behar da deialdi horretatik kanpo geratzen zirela Iruñerriko Hiri Mugikortasun Iraunkorreko Planaren lurralde-eremuan sartuta dauden bizikleta- eta bizikleta-azpiegiturak gauzatzeko finantzaketa lortuko duten toki-erakundeak, Berreskuratze, Eraldaketa eta Erresilientzia Planaren esparruan. 

7 jarduketen xehetasunak 

Funes, Azkoien, Faltzes eta Martzillako udalek aurkeztutako Bisoiaren Ibilbide Ziklagarria eraikitzeko eta hobetzeko proiektuak, 41 kilometroko ibilbide baten bidez lotuko ditu aipatutako herriak, eta ibilbide hori jolaserako edo nekazaritzarako bide eta pistetatik igaroko da. Proiektua idatzi eta gauzatzeko zenbatekoa 538.425 eurokoa izango da guztira, eta emandako diru-laguntzaren zenbatekoa, berriz, 400.000 eurokoa. 

Gainera, Azkoiengo Udalak 256.560 euro jasoko ditu herriko hirigunetik ia 2 kilometroko bizikleta-bide bat egiteko, industrialde, kirol- eta hezkuntza-zentro eta merkataritza-guneekin komunikatzeko. Jardueraren kostu osoa 301.835 eurokoa da. 

Lesakako Udalak, bere aldetik, herria Bidasoako Bide Berdearekin lotzeko bigarren fasea eraikiko du, txirrindularien arteko lotura hirigunera segurtasunez iristeko. Proiektuak 754.827 euroko inbertsioa aurreikusten du, eta 400.000 euroko laguntza jasoko du Nafarroako Gobernuaren aldetik. 

Tuterako eta Fontellasko udalek, bestalde, 393.558 euro jasoko dituzte Tutera eta Fontellas lotzen dituen bidegorriaren bigarren fasea egiteko. Proiektu horren aurrekontua 463.010 eurokoa da. Tuterako Zaragoza etorbidean eraikiko den 650 metroko espaloia eta bizikleta-espaloia da, motordun trafikotik bereizita. Proiektuak, gainera, dagoeneko eraikita dagoen Fontellaseko hiri-zatiko argiteria jasotzen du. 

Bestalde, Nafarroako Gobernuak 251.411 euro bideratuko ditu Zizur Zendean bizikleta-sare bat eraikitzeko. Begizta itxurako ibilbidea 25 kilometroko luzerakoa da, eta trazadurak inguruko herri gehienei eta Astraingo kirol-instalazioei eman nahi die zerbitzua. Zizur Txikia Zizur Nagusiarekin lotuko du, Ardoi urbanizazioarekin eta Zendeako guneekin: Gazolaz, Sagüés, Paternain, Undio, Muru-Astrain, Astrain, Larraia eta Zarikiegi, eta EuroVelorekin batuko da berriro, Guendulaingo baltsatik gertu. Proiektuak 332.566 euroko aurrekontua du. 

Lizarrako eta Villatuertako udalek, bestalde, 82.462 euro jasoko dituzte 1,2 kilometroko zatia eraikitzeko, eta, horrela, bi udalerriak lotuko dituen 7,1 kilometroko bidegorria amaituko da. Trazadurak Ega ibaiaren ondoan dagoen bide bati jarraitzen dio Lizarratik, eta Noveleta auzoari eta San Miguel industrialdeari emango die zerbitzua Villatuertara iritsi aurretik. Hainbat tokitan EuroVelo bidearekin eta Donejakue bidearekin lotu daiteke, Villatuertako hiriarteko autobus-geltokiarekin batera. Proiektuaren aurrekontua, guztira, 312.412 eurokoa da. 

Jarduera horren zati bat 2022an gauzatu da, 186.000 euroko inbertsioarekin, bi udalek eta Lurralde Kohesiorako Sailak batera finantzatuta; 150.00 euro jarri zituen; 114.330 euro Lizarrako zatirako, eta 35.670 euro Villatuertarako. 

Azkenik, Lurralde Kohesiorako Departamentua 36.008 euroko laguntza emango die Garesko eta Mendigorriako udalei, Arga ibaiaren inguruan ibai-pasealeku bat egokitzeko eta seinaleztatzeko. Ibilbideak 10,1 kilometroko luzera izango du eta Gares, Mendigorria eta Camping el Molino lotuko ditu. Proiektuak Nekeas sakanaren gainean metalezko pasabide bat eraikitzea proposatzen du, NA-601 errepidearekin bat ez egiteko. Jarduketaren aurrekontua, guztira, 101.862 eurokoa da. 

Aurkeztutako eskaera guztiak hainbat irizpideren arabera baloratu dira, besteak beste: beste udalerri, ibilbide, poligono edo ikastetxe batzuekiko konektibitatea; biztanleriaren tamaina eta biztanle kopurua; hiriarteko garraio publikoko geltokiekin lotzeko intermodalitatea; proposamenaren kalitatea trafikoaren bereizketan eta trazaduraren ezaugarrietan oinarrituta; proiektuaren heldutasuna, obra-proiektua edo memoria baloratua izatearen arabera; eta ingurumen-balio erantsia, ingurumen-balio erantsiaren arabera. 

Mugikortasun iraunkorra sustatzeko beste ekintza batzuk 

Laguntzen deialdi honek bat egiten du Garraio eta Mugikortasun Jasangarriaren Zuzendaritza Nagusiak Nafarroan bizikleta-azpiegitura berriak abian jartzeko egiten dituen ekintzekin. Nabarmentzekoa da Beasain-Egillor kontzejua (Ollo harana) eta Asiain (Oltza Zendea) lotzen dituen bizikleta- eta oinezko-ibilbide bat eraikitzea, 2,3 kilometroko luzera duena eta kontzejuko 120 biztanleei Asiain bidez autobus-zerbitzu publikoan sartzeko aukera ematen diena; edo iaz Metauten eta Zuñigan estreinatutako bizikleta-bidea, besteak beste. 

Aipatzekoa da, gainera, Nafarroak 12 milioi euro baino gehiago jasoko dituela Next Generation funts europarren esparruan, bizikleta-bideak, oinezkoentzako ibilbideak eta disuasio-aparkalekuak egiteko eta hobetzeko eta 50.000 biztanletik gorako inguruneetan garraio publikoa lehenesteko mugikortasun iraunkorreko proiektuak bultzatzeko. 

Gainera, Nafarroak tresna berritzaile bat du aurten, Erkidegoko bizikleta-trafikorako ezarritako 700 kilometro inguru biltzen dituena lehen aldiz. Bizikleten Mugikortasun Geografia Informazio Sistema (GIS) berri honek bidegorriak, ibilbideak eta bizikleta aparkalekuak edo seinaleztapenak jasotzen ditu, besteak beste, eta IDENA eta Gobernu Irekiaren bidez ikusi eta deskargatzeko eskuragarri dago. 

Ildo beretik, Lurralde Kohesiorako Departamentuak, mugikortasun jasangarria sustatzeko eta bizikletaren erabilera eta ekonomia zirkularra bultzatzeko jardueren barruan, abian jarri du bizikletak konpontzeko eta mantentzeko laguntzen deialdiaren hirugarren edizioa. Laguntza horiek 250.000 euroko inbertsioa egiten dute 2020tik, eta 5.000 bizikleta baino gehiago konpontzea ahalbidetu dute. 

Azkenik, Nafarroako Gobernuak “Ez aparkatu bizikleta, erreaktiba ezazu” komunikazio kanpainaren hiru edizio ere abiarazi ditu, bizikletaren eguneroko erabilera sustatzeko helburuarekin, garraiobide osasungarriagoa, jasangarriagoa eta ingurumena babesten laguntzen duena. 

Inbertsio horiekin, Alkatetzen Ituneko helburu klimatikoak lortzen eta tokiko KEIEP edo Klima eta Energia Iraunkorraren aldeko Ekintza Planetan jasotako neurriak gauzatzen laguntzen da, eta eskualde mailan, HCCN-KLINa Nafarroako Klima Aldaketaren Ibilbide Orrian ezarritako helburuak betetzen laguntzen da.